تاثیرات خلاقیت در زندگی

"آیا هنوز هم افکار و ایده های نو و اصیل در دنیا وجود دارد؟"

"به خاطر فکر جدیدم محکوم شدم، حالا دیگر چه کار می توانم بکنم؟"

"آنقدر شکست خورده ام، که برای حل این مشکل هیچ فکری به ذهنم نمی رسد!"

این جمله ها، انعکاس افکار فردی است که دست از خلاقیت شسته است! متاسفانه این روزها افکار بسیاری از مردم اینچنین شده است. این افراد نمی دانند که خلاقیت میتواند وسیله ی سودمندی  برای ایجاد تغییر و بهبودی در همه ی عرصه های زندگی باشد.

در موقعیتی که مشکلی وجود داشته و نیاز به راه حل داریم، به طرق مختلف می توان عمل کرد. برای حل یک مشکل، فقط یک راه وجود ندارد. خلاق بودن افقی تازه به روی شما باز می کند و فواید بسیاری برای شما دارد. البته گهگاه از خلاقیت با عنوان رفتار لجوجانه و خودسرانه تعبیر می شود. بعضی مردم تصور می کنند پافشاری بر یک راه متفاوت برای انجام کارها، نشانه کله شقی و لجاجت است.

هیچوقت جلوی ایده های خوب و جدید خود را نگیرید. هر کسی می تواند به روش خود با مسائل برخورد کند. هر نوع تفسیر و تعبیر از مسائل در کار نوعی خلاقیت است. فردی که خلاقانه فکر میکند، معمولاً برای حل مشکلات، راه حل های مختلفی در دست دارد.

مثلاً، ماشین شما در یک جاده متروک به خاطر سوراخ شدن لوله لاستیکی سیستم خنک کننده، گیر کرده است. چه احساسی به شما دست می دهد؟ حتماً با خود میگویید که چرا باید در چنین جای دورافتاده ای این اتفاق برای شما بیفتد.

اما اگر کمی خلاقانه فکر کنید، خواهید دید که یک آدامس می تواند مشکل شما را برطرف کند. شما میتوانید آدامس را کمی جویده و آن را در قسمت سوراخ  لوله بچسبانید. و برای محکم ماندن آدامس در ان قسمت می توانید آن را با تکه ای پارچه ببندید. با این حرکت خلاقانه شما  قادر خواهید بود کیلومترها راه را بدون نیاز به بازدید مکانیک بپیمایید.

خلاقیت، فرایند آموزشی بی پایان است. از این آموزش ها می توانید در موقعیت های واقعی زندگی استفاده کنید.

برای خلاقانه فکر کردن باید ذهنتان را کمی فعال کنید. باید از غالب تفکرات و ایده های کهنه و تکراری بیرون بیایید. و تا زمانی که ایده های خلاقانه تان را به مرحله ی عمل نرسانده اید، نمی توانید از آنها مطمئن باشید. پس اگر خطر جدی نداشته باشند، امتحان کردنشان خالی از لطف نیست.

ابداعات و اختراعات محصول ذهن های خلاق است. علم، در همه ی عرصه ها، سرشار از اختراعات و ابداعات مختلف و رنگارنگ است. مطمئناً بدون خلاقیت، علم مزرعه ای خالی و بایر بود.

شایان ذکر است که اکثر سازش ها و اقتباسات برای ارتقاء شرایط فعلی است. با تحلیل صادقانه خلاقیت، هدف نهایی باید بر نفع همگانی و صلح جهانی پایه گذاری شود. این اصلی ترین هدف است.

اریک فرام این مسئله را خیلی خوب بیان کرده است: "خلاقیت یعنی:  متحیر شویم، تمرکز کنیم، تعارضات را بپذیریم، هر روز به دنیا بیاییم،  خود را بیشتر از پیش بفهمیم!"

دلسوخته

 

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 05:40 ب.ظ http://iranpsychology.ir

سلام
لینک شما در وبلاگ قرار گرفت
لطفا شما هم ما رو با نام روانشناسی و مشاوره لینک کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد